Od dziś, czyli od 16 marca br. (środa) obywatele Ukrainy, którzy od 24 lutego wjechali do Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi na terenie tego państwa, mogą składać wnioski o nadanie numeru PESEL.
Posiadanie tego numeru umożliwi skorzystanie z różnego rodzaju świadczeń: zdrowotnych, socjalnych, rodzinnych, podjęcie pracy oraz założenie działalności gospodarczej. Jednocześnie można uzyskać profil zaufany, który daje możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych przez Internet.
PESEL jest nadawany zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Przy czym osobiście przy składaniu wniosku musi stawić się każda osoba, która ukończyła 12 lat. Konieczne będzie również przybycie z młodszym dzieckiem, jednak tylko wtedy, gdy jego opiekun nie posiada dokumentu tożsamości dziecka.
Podczas składania wniosku od osoby, której dotyczy wniosek pobiera się odciski palców, chyba, że chodzi o osobę, która nie ukończyła 12. roku życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców lub od której pobranie odcisków jest fizycznie niemożliwe.
PESEL będzie nadawany zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Przy czym osobiście przy składaniu wniosku musi stawić się każda osoba, która ukończyła 12 lat. Konieczne będzie również przybycie z młodszym dzieckiem, jednak tylko wtedy, gdy jego opiekun nie posiada dokumentu tożsamości dziecka.
Co trzeba przygotować?
- wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy (wniosek w wersji papierowej złożony osobiście, opatrzony własnoręcznym czytelnym podpisem),
- fotografię (spełniającą wymagania jak do uzyskania dowodów osobistych dla obywateli RP),
- dokument umożliwiający potwierdzenie tożsamości np. dokument podróży, Karta Polaka lub inny dokument ze zdjęciem umożliwiający ustalenie tożsamości, a w przypadku dzieci dokument potwierdzający urodzenie; w wyjątkowych sytuacjach potwierdzenie tożsamości następuje na podstawie oświadczenia,
- adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu komórkowego – do nadania profilu zaufanego.
!!!WAŻNE!!!
Jednocześnie APELUJEMY, żeby w pierwszych kilku dniach do Urzędu zgłaszały się tylko osoby, które pilnie potrzebują numer PESEL!!! Pozwoli to uniknąć zablokowania funkcjonowania administracji i systemu oraz długiego czasu oczekiwania w kolejkach.
Jest to bardzo ważne, trudne i czasochłonne przedsięwzięcie, dlatego prosimy, żeby do Urzędu nie udawać się gremialnie, należy zgłaszać się sukcesywnie. Przypominamy, że wsparcie zostanie udzielone od dnia, w którym została przekroczona granica, a nie od dnia zgłoszenia się do Urzędu. Czas na złożenie wniosku o nadanie numeru PESEL wynosi 60 dni od momentu wjazdu na teren RP.